Continu verbeteren

Wil je elke dag samen een beetje beter worden door Lean te denken en doen? En een positief effect bereiken op je klanttevredenheid, medewerkerstevredenheid en kosten?

Lean gaat altijd uit van de toegevoegde waarde voor de klant.

Lean denken en doen betekent vooral dat je alleen doet wat waarde heeft voor de klant. Je past je interne processen aan op de klantbehoefte. Andere dingen doe je niet, dat is verspilling.

Vanuit de klant bekeken zijn er 8 verspillingen die geen waarde toevoegen:

  • Wachten
  • Transport
  • Overbewerking
  • Voorraad
  • Correctie
  • Overproductie
  • Beweging
  • Talent

Samen kijken we welke vormen van verspilling er zijn binnen jouw organisatie. Zo leer je verspilling herkennen en kan je je processen verbeteren.

Lean denken en doen betekent ook dat je dagelijkse activiteiten aansluiten op je klantgerichte doelen. Dit kan je doen met een dagstart, ook wel een daily standup of bordsessie genoemd.

De dagstart is een kort overleg van maximaal 15 minuten en doe je staand met je teamleden bij een verbeterbord (bij voorkeur een whiteboard). De dagstart geeft je:

  • Inzicht in het werk, het proces, de prestaties en de samenhang binnen jouw team.
  • Focus op verbeteringen; waar lopen teamleden tegenaan en hoe kunnen ze dat verbeteren?
  • Verbetering van je processen en werkwijze door het delen van successen en knelpunten.
  • En helpt je om elke dag samen een stapje verder te zetten naar je klantgerichte doelen.

Met Lean denken en doen werk je elke dag samen aan verbeterideeën voor meer klantwaarde. Hier maak je expliciet tijd voor vrij.

Om ervoor te zorgen dat jouw verbeteridee een duurzame oplossing is, is een analyse van de grondoorzaak onmisbaar. Als deze nog niet duidelijk is, achterhalen we de grondoorzaak met de Kaizen-methode.
Dit doen we in zes stappen (DMAGIC):

  1. Definieer het probleem en de doelstelling
  2. Meet de feiten
  3. Analyseer de feiten bijvoorbeeld met een oorzaakgevolgdiagram
  4. Genereer en prioriteer verbeteringen
  5. Implementeer verbeteringen
  6. Controleer en “borg” door standaardisatie

Voor elk van deze zes stappen gebruik ik hulpmiddelen.

Ik kan een of meer sessies voor je faciliteren en leer je om ook zelf Kaizen-sessies te kunnen doen.